home
linkedin-logo1
360test.nl - Testcenter voor 360 graden feedback
Contact
Bibliotheek Groepsdynamiek
De grootste managementdenkers aller tijden

| Home | Interventies | Wetten & Theorieën | Teamontwikkelingsmodellen | Voor bedrijven | Games |
Gratis Testcenter voor Teamtests |Groepsdynamiek ABC | Doen! | Trainingen & Cursussen | Onderzoekers |

Boekrecensie ‘De grootste managementdenkers aller tijden’
Onder redactie van Ian WallisDe grootste managementdenkers aller tijden - Groepsdynamiek
EAN: 9789043025737

Talloze managementtheorieën zijn in de historie ontwikkeld, onderzocht en geïmplementeerd. In het boek ‘De grootste managementdenkers aller tijden’ worden onder redactie van Ian Wallis de bekendste managementdenkers met hun theorieën en de toepassing daarvan belicht. In dit boek geven 18 gastauteurs korte boekbesprekingen van de werken van deze managementdenkers. Wie waren deze denkers? Wat dreef hen? Welke impact hebben zij (gehad)? Dit maakte mij als startend organisatieadviseur razend nieuwsgierig, maar is dit hét boek voor een starter of een boek om opgedane kennis bij te spijkeren?

Met genoten opleiding in commercieel- en communicatiegerichte richting, heb ik onlangs een stap gemaakt in de organisatieadvies. Waar ik in ben beland is een grote kennisbank met managementtheorieën, managementgoeroes, maar vooral… allemaal anders denkenden. Het leuke van ‘De grootste managementdenkers aller tijden’ is het lezen van een grote diversiteit aan managementgedachten. Het boek geeft hierin een brede aanblik met theorieën uit het verre verleden, naar het heden, tot de toekomst. Soms zeer gericht op de marketing (Ansoff, Porter), maar veelal op het managementdenken in het algemeen. Een voorbeeld van een managementdenker uit het verleden is Sun Tzu met zijn Art of war. Hij managede zijn leger door de tegenstander te slim af te zijn door de inzet van de juiste tactiek en psychologie.
Een managementdenker uit het heden is bijvoorbeeld Chris Andersson (er staan vele andere hedendaags managementdenkers in dit boek). De gedachte van Chris Andersson is de long tail, oftewel de verschuiving van omvangrijke markten voor grote groepen, naar miljoenen nichemarkten. Oftwel: het tegengestelde van het pareto-principe (80/20 regel).
Bij het managementdenken voor de toekomst wordt ingezoomd op Tim Ferris, die meer een voorstander van de 80/20 regel is; niet in de productie, maar in de tijdsverdeling van het werk. Door in korte tijd effectiever te werken heeft hij meer tijd over (in 20% van de tijd, 80% van de belangrijkse taken uitvoeren).

Het boek is volgens de redacteur uitgebracht voor een ieder die te maken heeft met management of een managementopleiding volgt, met als doel om de kennis over de belangrijkste managementtheorieën te vergroten. Dit doen de gastauteurs door per managementdenker in te gaan op de bibliografie, de persoon zelf, waar de persoon om bekend staat, welke concepten hij uitdraagt, de concepten in de praktijk (destijds en in de huidige tijd) en de raakvlakken met theorieën van andere denkers.
Mijns inziens is het bijspijkeren van kennis echter niet de juiste insteek van het boek geweest, omdat de redacteur bij elke managementdenker slechts beperkt ingaat op de theorieën. Hierdoor wordt niet altijd even goed uitgelegd wat de theorieën inhouden, en op welke wijze deze exact in de praktijk kunnen worden toegepast, oftewel: verdieping wordt soms gemist. Door dit gemis -mede doordat er veel managementdenkers in een relatief dun boek staan - is het voor een ‘leek’ moeilijk om bekend te raken met de theorieën en zich hier vervolgens in vast te bijten. Daarnaast gebruikt de auteur vaak lange zinnen wat het lezen er niet gemakkelijker op maakt.
Kortom: ‘De grootste managementdenkers aller tijden’ is niet altijd even goed leesbaar.

Voor wie is ‘De grootste managementdenkers aller tijden’ dan wel een aangename aanvulling?
Voor een studerende die wil kijken wat voor hem interessante theorieën zijn voor een nadere verdieping is het een leuk boek om te lezen, maar ook voor de ervaren manager die al bekend is met de materie. Voor de meer ervaren man/vrouw is het een leuke geheugensteun op wat eerder (bijvoorbeeld tijdens de opleiding) ter kennis is gebracht. Zoals gezegd: door het gebrek aan diepte zou ik het boek niet willen aanraden voor verdieping van opgedane kennis. Hiervoor gaat het boek mijns inziens te weinig in op de exacte succesfactoren en praktijkverhalen van de managementdenkers.    

Over Peter Jansen
Peter Jansen is als Organisatieadviseur werkzaam voor Quicken Organisatie Adviseurs. Door zijn wetenschappelijke (onderzoeks)achtergrond wordt hij bij 360test.nl - het testcentrum van Quicken – ingezet, waar hij als testexpert werkt aan het ontwikkelen en uitvoeren van tests, en het analyseren en opstellen van onderzoeks- en testrapportages. Peter is bereikbaar via peter@quickenadvies.nl.

Interessante links
www.quickenadvies.nl
www.360test.nl

Link naar het boek: De grootste managementdenkers aller tijden 

 

 

Teamvorming, teamontwikkeling en teambuilding vindt u bij:
Gratis teamtests op www.360test.nl


Voor vragen, trainingen en advies: info@groepsdynamiek.nl
© 2007-2015