home
linkedin-logo1
360test.nl - Testcenter voor 360 graden feedback
Contact
Bibliotheek Groepsdynamiek
Intakegesprek

| Home | Interventies | Wetten & Theorieën | Teamontwikkelingsmodellen | Voor bedrijven | Games |
Gratis Testcenter voor Teamtests |Groepsdynamiek ABC | Doen! | Trainingen & Cursussen | Onderzoekers |

Intakegesprek 

Een goed intakegesprek kan veel informatie opleveren bij bijvoorbeeld een nieuwe/potentiele klant of een sollicitant. Met een intakegesprek kun je bijvoorbeeld nagaan of de gestelde verwachtingen wederzijds zijn. Ook kan het informatief van aard zijn bijvoorbeeld door:

  • Inzicht te geven in rechten en plichten
  • Informatie te geven over de activiteiten, de doelgroep en de bedrijfscultuur
  • Inzicht te geven in doelstellingen en de werkwijze van het bedrijf
  • proberen na te gaan wat de sterke en zwakke punten de gesprekspartner
  • Maar ook voor het maken van nieuwe/volgende afspraken kan een intakegesprek nuttig zijn.

Voor een succesvol gesprek is een goede voorbereiding noodzakelijk. Tips voor een goede voorbereiding:

  • Geef van tevoren aan wanneer de sollicitant/potentiële klant wordt verwacht en wie de gesprekspartners zijn.
  • Zorg voor een rustige omgeving voor het gesprek, waar u niet wordt gestoord.
  • Stuur een routekaartje mee
  • Stel de sollicitant/potentiële klant op het gemak.
  • Doe een voorstelronde
  • Licht de gespreksagenda toe en de lengte van het gesprek.
  • Stel open vragen.
  • Degene die het gesprek afneemt moet op de hoogte zijn van het profiel waar de kandidaat voor komt
  • Het gesprek is tweezijdig
  • Indien aanwezig, neem dan brief en eventueel CV door.
  • Vragen naar sterke en verbeterpunten (voor de functie relevant).
  • Beantwoording van vragen door de kandidaat.
  • Licht aan het eind van het gesprek het verdere verloop en planning van de procedure toe.

Valkuilen

  • De lastige case 
    Een veel gebruikte selectie-truc is om potentiëlen een lastige case voor te leggen en dan te vragen hoe zij in een dergelijk geval mee om zouden gaan.
  • Verkeerde vragen
    Verkeerde vragen zijn suggestieve vragen, zoals: "Vindt u ook niet dat..." en "U bent toch zeker niet van plan om...". Ook gesloten vragen kunt u beter niet stellen.

 

 

 

Teamvorming, teamontwikkeling en teambuilding vindt u bij:
Gratis teamtests op www.360test.nl


Voor vragen, trainingen en advies: info@groepsdynamiek.nl
© 2007-2015