home
linkedin-logo1
360test.nl - Testcenter voor 360 graden feedback
Contact
Bibliotheek Groepsdynamiek
models business modellen met body

| Home | Interventies | Wetten & TheorieŽn | Teamontwikkelingsmodellen | Voor bedrijven | Games |
Gratis Testcenter voor Teamtests |Groepsdynamiek ABC | Doen! | Trainingen & Cursussen | Onderzoekers |

Recensie

Models - Business modellen met Body
Marischka Setz & Tom W. den Hoed

Toen ik het boek uit de verpakking haalde, schrok ik. Ik heb een serieus bedrijfskunde boek besteld, krijg ik nu de Gouden Gids toegestuurd? De felwitte kaft, de simpele lay-out, het goedkoop aanvoelende gele papier – niets lijkt op het kwaliteitswerk dat ik dacht te ontvangen. Gelukkig gaat het om de inhoud, en die blijkt zeer de moeite waard te zijn.

Een model toepassen is nog geen bedrijfskundig onderzoek doen
Het boek is opgedeeld in drie gedeelten: deel I over bedrijfskundig onderzoek in organisaties, deel II: het kiezen van het juiste model en tenslotte deel III: de modellen zelf.
Het boek hebben we natuurlijk gekocht voor het laatste – grootste – gedeelte : meer dan 250 modellen worden hier kort beschreven, waarover later meer. Erg sterk vind ik juist de toevoeging van de eerste twee delen: hoe kijk je door een bedrijfskundige bril naar organisaties en hoe kies je het model dat voor jouw situatie het meeste geschikt is? Maar al te vaak wordt een model blindelings toegepast. In schoolsituaties, voor afstudeerders – wie gebruikt de SWOT niet – maar kwalijker nog: ook in de praktijk van het organisatie advieswerk.
Dat is niet verwonderlijk: modellen beschrijven de werkelijkheid op vaak voortreffelijk eenvoudige wijze. Het geeft een gemeenschappelijk referentiekader om over de organisatie problematiek te praten. Maar niet altijd is het gebruik van een bepaald model gerechtvaardigd. Ten eerste kent elk model zijn beperkingen en ten tweede is het gebruik van modellen nooit een doel, maar een middel om het organisatievraagstuk op te lossen. Voor wat dit eerste betreft: bij de beschrijvingen van elk model in het boek Models worden de beperkingen van het betreffende model helder uiteengezet. Ten aanzien van het tweede – een model is een middel – wordt in deel I kort en bondig de wijze van bedrijfskundig onderzoek beschreven en de rol van het gebruik van modellen daarbinnen. Kortom, ik vind het eerste gedeelte van Models een waardevolle aanvulling op de beschreven modellen.

Heldere beknopte beschrijvingen
De beschrijving van elk model neemt ongeveer 2 pagina’s in. Als eerst volgt een korte inleiding van het model, vervolgens wordt het model schematisch afgebeeld met hierop een toelichting. Ook bronvermeldingen, toepassingen en de beperkingen worden besproken. Elke model wordt afgesloten met een verwijzing naar vergelijkbare modellen. Het mooie van de beschrijvingen is dat je na het lezen van de modellen binnen vijf minuten toch een aardig beeld hebt gekregen van een bedrijfskundig model. Goed, je bent nog niet direct expert, maar spreek je met iemand over Product Life Cycles of het PBOI-concept sta je niet meer met een mond vol tanden. Het boek geeft hiermee een goede basis om het model vervolgens verder te ontdekken en begrijpen.

Bedrijfskundige thema’s
Daar waar thema’s als mens & organisatie en marketing ruim vertegenwoordigd zijn met modellen, komt een thema als logistiek er maar bekaaid van af met tien vermeldingen. En dat is jammer, want er zijn voldoende – ook bekende en goed bruikbare – logistieke modellen te bedenken die in dit boek niet zouden mogen ontbreken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het Just in Time-model. Dat deze modellen niet vermeld zijn, verraadt de afkomst van de auteurs. Hopelijk komt er van dit goede boek een tweede uitgave, waarin ze deze omissies goed kunnen maken.
De modellen zijn alfabetisch gerangschikt. Liever had ik gezien dat ze per thema geordend zouden zijn – je hebt dan voor een specifieke situatie alle modellen bijeen. Gelukkig bevat het boek een aantal prima indices waarvan de index met bedrijfskundige aandachtsgebieden de meest praktische is.

Conclusie
De vormgeving van het boek verdient geen schoonheidsprijs. Het is gissen, maar ik vermoed dat de makers hebben bespaard op de layout om de inhoud te laten excelleren. Dat is gelukt. Als je door de buitenkant heen weet te kijken, heb je een boek in handen waaraan je veel plezier kunt beleven.

Meer informatie
Models, business modellen met body
 

Recensie door Sven Laudy
 

Teamvorming, teamontwikkeling en teambuilding vindt u bij:
Gratis teamtests op www.360test.nl


Voor vragen, trainingen en advies: info@groepsdynamiek.nl
© 2007-2015