Adviesgesprek / Consultatie
Een adviesgesprek kan de vorm hebben als een consult, hulpverlening of procesconsultatie:
- Consult: De client wordt genomen zoals hij is en er wordt gekeken naar de problemen die hieruit voortkomen
- Hulpverlening: Er wordt gekeken naar de persoon zelf met zijn persoonlijke problemen
- Procesconsultatie: Er wordt gekeken naar een bepaald probleem op het werk, waarbij samen een analyse, diagnose en oplossing zal worden opgesteld.
Wanneer problemen zich voordoen bij een adviesgesprek, kan dit zowel komen door het gedrag van de adviseur als van de client (of een wisselwerking). Hier is hierdoor verstandig om een duidelijk structuur aan het gesprek te binden. Dit kan in de volgende vier stappen:
- Inleiding: Stem hier je wederzijdse verwachtingen af en wek vertrouwen. De adviseur moet hier kunnen overtuigen dat hij beschikt over de kwaliteiten.
- Probleemanalyse: Hierbij komt met name de input van de client. De adviseur moet met name luisteren, samenvatten en doorvragen.
- Presentatie: Bij de presentatie beargumenteer je je advies. Hierbij neem je het perspectief van de klant als uitgangspunt.
- Afsluiting: Je sluit af met een samenvatting en noemt de belangrijkste argumenten zodat de opdrachtgever kan reageren.
|