Feedbackgesprek
Bij een feedbackgesprek bespreek je evaluatieve feedback over het handelen van de werknemer: het is dus een reactie op zijn/haar handelen. Vervolgens laat de ander op zijn beurt merken wat hij van deze informatie vindt. In een feedbackgesprek geef je een ander informatie over diens gedrag of ontvang je van een ander informatie over jouw gedrag. Feedbackgesprekken voeren is niet eenvoudig, voor zowel de feedbackgever als voor de feedback ontvanger. Een dergelijk gesprek vergt de nodige oefening in gespreksvoering. Evaluatieve feedback ligt soms gevoelig. Zo zijn mensen vaak bang dat ze de ander kwetsen of dat de ander hen als de gelegenheid daar is ‘terugpakt’. Niet iedereen kan goed omgaan met opmerkingen over hoe hij op de ander overkomt.
De basisstructuur van een feedbackgesprek bestaat uit vijf fases die je ook weer kunt onderverdelen:
- Aanloopfase: begroeting, ruimte voor een sociaal praatje
- Contractfase: bespreken van het globale verloop van het gesprek
- Feedbackfase: geef aan wat je bij de ander hebt waargenomen en hoe het op je overkwam en wat mogelijkheden waren. Vraag wat hij/zij met het gedrag wilde bereiken ook of hij/zij weet hoe hij anders had kunnen handelen.
- Reflectiefase: Heeft het gesprek voldoende opgeleverd?
|