Intakegesprek
Een goed intakegesprek kan veel informatie opleveren bij bijvoorbeeld een nieuwe/potentiele klant of een sollicitant. Met een intakegesprek kun je bijvoorbeeld nagaan of de gestelde verwachtingen wederzijds zijn. Ook kan het informatief van aard zijn bijvoorbeeld door:
- Inzicht te geven in rechten en plichten
- Informatie te geven over de activiteiten, de doelgroep en de bedrijfscultuur
- Inzicht te geven in doelstellingen en de werkwijze van het bedrijf
- proberen na te gaan wat de sterke en zwakke punten de gesprekspartner
- Maar ook voor het maken van nieuwe/volgende afspraken kan een intakegesprek nuttig zijn.
Voor een succesvol gesprek is een goede voorbereiding noodzakelijk. Tips voor een goede voorbereiding:
- Geef van tevoren aan wanneer de sollicitant/potentiële klant wordt verwacht en wie de gesprekspartners zijn.
- Zorg voor een rustige omgeving voor het gesprek, waar u niet wordt gestoord.
- Stuur een routekaartje mee
- Stel de sollicitant/potentiële klant op het gemak.
- Doe een voorstelronde
- Licht de gespreksagenda toe en de lengte van het gesprek.
- Stel open vragen.
- Degene die het gesprek afneemt moet op de hoogte zijn van het profiel waar de kandidaat voor komt
- Het gesprek is tweezijdig
- Indien aanwezig, neem dan brief en eventueel CV door.
- Vragen naar sterke en verbeterpunten (voor de functie relevant).
- Beantwoording van vragen door de kandidaat.
- Licht aan het eind van het gesprek het verdere verloop en planning van de procedure toe.
Valkuilen
- De lastige case
Een veel gebruikte selectie-truc is om potentiëlen een lastige case voor te leggen en dan te vragen hoe zij in een dergelijk geval mee om zouden gaan.
- Verkeerde vragen
Verkeerde vragen zijn suggestieve vragen, zoals: "Vindt u ook niet dat..." en "U bent toch zeker niet van plan om...". Ook gesloten vragen kunt u beter niet stellen.
|