Interim Management
Wanneer u niet zelf beschikt over de expertise, knowhow of tijd voor een specifieke opdracht kan een interim manager worden aangetrokken om dit te leiden. Er zijn verschillende situaties denkbaar, zoals een reorganisatie, een verandering van je bedrijfsproces(sen) of het tijdelijk invullen van een functie. De praktijk leert dat zittend management om uiteenlopende redenen problemen vaak te lang laat voortbestaan. Dit kan bijvoorbeeld zijn vanwege gebrek aan een visie op hoe het wel moet of angst om zelf op verkeerde beslissingen in het verleden afgerekend te worden of om een ogenschijnlijk onmisbare medewerker te verliezen. De interim manager signaleert, objectiveert en werkt toe naar praktische oplossingen.
Volgens drs. Jaap Schaveling zijn er acht factoren van invloed op het succes van interim-management. In zijn onderzoek heeft hij gekeken naar welke factoren bij interim-management het meest van invloed zijn op de tevredenheid van de opdrachtgever. De 8 factoren:
- Een evenwichtige persoonlijkheid: (zelfvertrouwen en emotionele stabiliteit;
- Ervaring en kennis die aansluiten op de opdracht;
- Machtsbekwaam, maar ook sociaal afgestemd kunnen handelen;
- Afgebakende opdracht in de context van de organisatie;
- ‘Chemie’ tussen interim-manager en de opdrachtgever;
- Een goede definitie van het probleem;
- Een planmatige aanpak van de opdracht, SMART geformuleerd;
- Een goede afsluiting van de opdracht met voldoende ruimte voor evaluatie met de opdrachtgever.
|