Reorganisatie
Bij grote bedrijven bestaat er vaak een noodzaak om zich voortdurend aan een gewijzigde situatie aan te passen. Waar kleine veranderingen onopgemerkt worden doorgevoerd, zal bij een grote wijziging gesproken moeten worden over een reorganisatie. Een reorganisatie kan plaatsvinden op verschillende raakvlakken in de organisatie. Vrijwel altijd heeft de reorganisatie continuïteit als doel. Punten waarop gereorganiseerd kunnen worden:
- De wijze van leidinggeven
- Techniek binnen het bedrijf
- Organisatiestructuur
- Financiele structuur
- Het aantal arbeidsplaatsen
Het is van groot belang dat een reorganisatie goed wordt uitgevoerd. In praktijk blijkt dat meer dan de helft van de reorganisaties niet het gewenste effect hebben. Wat kan ondernomen worden om een reorganisatie te laten slagen?
- Reorganiseren betekent opnieuw organiseren, niet improviseren
- Wacht niet te lang met reorganiseren om schade te beperken
- Neem een interim manager of extern adviseur in de hand. Zij kunnen onbevooroordeeld expertise inbrengen.
- Reorganiseer alleen wanneer klanten er niet slechter van worden.
- Betrek het personeel optimaal bij de reorganisatie.
- Houdt vaart in het proces.
- Benader gedwongen ontslagen persoonlijk. Communicatieve vaardigheid is vereist (zie ook slecht nieuwsgesprek)
- Geef de werknemers aan wanneer het proces is beëindigd.
|