Slecht nieuwsgesprek
Bij een leidinggevende functie is het soms noodzakelijk om een medewerker of teamlid slecht nieuws te brengen. Voor de ontvanger is het niet leuk om te horen dat hij wordt teleurgesteld. Ook in sommige beroepsgroepen (bijv chirurg) moet je vaker dan in andere beroepen een vervelende boodschap overbrengen. Het slecht nieuwsgesprek vergt bepaalde vaardigheden en strategieën waarmee de teleurstelling enigszins beperkt kan blijven. Een goede opbouw van het gesprek is hiervoor van belang.
Een slecht nieuwsgesprek kan als volgt worden opgebouwd:
- Zorg voor een goede voorbereiding
- Leg direct de feiten op tafel
- Geef niet te veel argumenten. Door het schrikeffect wordt er niet helder gedacht.
- Laat de ander reageren, luister hiernaar, maar ga er niet inhoudelijk op in
- Toon medeleven, leef je in in je gesprekspartner (link!)
- Herhaal de argumenten die je hebt genoemd en vat het gesprek samen
- Bespreek vervolgacties
|