home
linkedin-logo1
360test.nl - Testcenter voor 360 graden feedback
Contact
Bibliotheek Groepsdynamiek
sociale impact theorie

| Home | Interventies | Wetten & Theorieën | Teamontwikkelingsmodellen | Voor bedrijven | Games |
Gratis Testcenter voor Teamtests |Groepsdynamiek ABC | Doen! | Trainingen & Cursussen | Onderzoekers |

Sociale impact theorie

Deze theorie stelt dat de kracht (impact) van beïnvloeding op jou afhangt van

  1. de sterkte of status van de beïnvloeder
  2. de nabijheid van de beïnvloeder en
  3. het aantal beïnvloeders

De theorie is afkomstig van Latané.

Impact van deze theorie op het gebruik in de organisatie
Wil je de heersende mening in een organisatie beïnvloeden, dan moet je ervoor zorgen dat de brenger van de boodschap hoger in status is, dat hij deze broodschap persoonlijk overbrengt (op de afdeling) en dat de boodschap woordelijk wordt ondersteund door alle leidinggevenden.

Staat een belangrijke organisatieverandering te wachten en wil je het erop gokken, vraag dan of de receptioniste een e-mailtje stuurt naar alle mailboxen met de voorgenomen veranderingen en wacht af....

Literatuur
Latané, Dynamic Social Impact, The consequences of human interaction, 1997

Terug naar theorieën in de groepsdynamica

 

 

 

 

 

Teamvorming, teamontwikkeling en teambuilding vindt u bij:
Gratis teamtests op www.360test.nl


Voor vragen, trainingen en advies: info@groepsdynamiek.nl
© 2007-2021