home
linkedin-logo1
360test.nl - Testcenter voor 360 graden feedback
Contact
Bibliotheek Groepsdynamiek
Teambuilding - Miller

| Home | Interventies | Wetten & Theorieën | Teamontwikkelingsmodellen | Voor bedrijven | Games |
Gratis Testcenter voor Teamtests |Groepsdynamiek ABC | Doen! | Trainingen & Cursussen | Onderzoekers |

Recensie
 

Titel  ‘Quick Teambuilding Activities for Busy Managers’
AuteurBrian Cole Miller
ISBN978-0-8144-7201-9


“Vijftig oefeningen die resultaat geven in slechts 15 minuten”, dat is wat dit boek belooft. Dat mag op zijn minst een ambitieuze doelstelling genoemd worden; niet zelden blijkt teambuilding – het verbeteren van het functioneren van een team – een tijdrovende en lastige bezigheid.

De auteur van het boek heeft dan ook een positieve kijk op mensen. Volgens Miller pakt een medewerker altijd wel iets mee van de oefeningen (rugzakje open). Speciaal voor die gevallen waarin een oefening toch mis dreigt te lopen, heeft de auteur een hoofdstuk geschreven: What Could Go Wrong in a Team-Building Activity. Aan de hand van diverse what-if scenario’s schetst de auteur mogelijke problemen en oplossingen bij de oefeningen. Wat als….sommige deelnemers niet willen participeren? …iemand de evaluatie domineert? De geschetste voorbeelden zijn zeer herkenbaar, de voorgestelde oplossingen soms ronduit knullig. Bijvoorbeeld: wat als…materialen ontbreken of kapot gaan? Mogelijke oorzaak: niet goed gepland. Voorgestelde oplossing: breng meer dan genoeg materialen – beter teveel dan te weinig. Op deze adviezen zit niemand te wachten.

Uit de laatste alinea van dit tweede hoofdstuk blijkt ook de positieve inborst van de auteur. Wat als …. de teamleden niet voldoende resultaat halen uit een activiteit? Vertel de groep wat je had gehoopt dat ze zouden leren, accepteer het en gebruik datgene wat ze wél geleerd hebben als bouwstenen voor de volgende oefening.

Na een inleidend hoofdstuk over hoe je leiding moet geven aan een teambuildingsactiviteit - hoewel inhoudelijk correct, is dit echt heel basic -  en het tweede hoofdstuk over mogelijke problemen, is hoofdstuk drie tot en met acht ingeruimd voor waar het werkelijk om gaat: de teambuildingsactiviteiten. De oefeningen zijn gecategoriseerd in 6 thema’s: communication, connecting (kennismaking), cooperation, coping (omgaan met verandering), creativity en teamwork. Het is duidelijk dat de auteur moeite heeft gedaan thema’s te verzinnen die beginnen met de letter ‘c’. Deze indeling is overzichtelijk, geeft blijk van een soort krachtig samenbindend model waar alle thema’s inpassen en is ook nog eens gemakkelijk te onthouden. Door het laatste thema teamwork te noemen, doet hij dit alles teniet.

De oefeningen worden volgens een vast stramien opgebouwd: wat het doel van de oefening is, wanneer de oefening nodig is, welke materialen je nodig hebt, welke stappen je moet doorlopen, voorbeelden, evaluatievragen en tips voor succes. Terecht wijst Miller er in het eerste hoofdstuk op dat het evalueren van de oefening ( de review), het belangrijkste gedeelte van de teambuildingsactiviteit is. De toegevoegde evaluatievragen geven - zeker voor de beginnende teambuilder - een houvast: welke strategieën hanteerde je tijdens de oefening? Wat betekent dit voor ons in ons dagelijkse werk? Hoe reageerde je toen …..? Welke informatie miste je? Waarom?

De vragen blijven altijd concreet en praktisch. In de visie van de auteur heeft de manager de rol van activiteitenbegeleider en niet van psychotherapeut. Tenslotte mag je van Miller deze vragen tijdens de review gewoon voorlezen uit het boek.
De activiteiten variëren in kwaliteit van slecht tot zeer goede oefeningen. My N.A.M.E. is een voorbeeld van de eerste. Doel is om elkaar beter te leren kennen door aan de hand van je eigen naam-acroniem meer over jezelf te vertellen: mijn naam is S.V.E.N en ik vind mezelf: sympathiek, vriendelijk etcetera. Wil je bij de volgende vergadering nog serieus genomen worden, dan kun je deze oefening beter overslaan. Nog afgezien van de praktische bezwaren: het maakt nogal een verschil of je Ed heet of Françoise.

Een (bekende) activiteit die beschreven wordt, is de Tijdlijn. Deze oefening mag tot de zeer goede oefeningen worden gerekend. Doel is teamleden op elkaar te betrekken en een gemeenschappelijke basis voor toekomstige (organisatie)veranderingen te geven. Het blijft overigens zeer de vraag of deze oefening binnen 15 minuten kan. Een tijdsduur van 2 uur is waarschijnlijk realistischer.

Kortom: ‘Quick Team-building Activities for Busy Managers’ is geschreven voor managers met weinig tijd en daarnaast met weinig teambuildingservaring. De meeste oefeningen zijn eenvoudig uit te voeren, in korte tijd. De vaste structuur waarin de oefeningen worden beschreven werkt fijn; het geeft de manager een handvat voor het doorlopen van de activiteit. De oefeningen wisselen nogal in kwaliteit. De goede oefeningen zul je ook tegenkomen op professionele (teambuildings)trainingen of – als je goed zoekt - op internet. Maar daar hebben de drukke managers geen tijd voor. Voor hen is dit boek een uitkomst.

Meer informatie over dit boek

Meer informatie over teambuilding


 

Teamvorming, teamontwikkeling en teambuilding vindt u bij:
Gratis teamtests op www.360test.nl


Voor vragen, trainingen en advies: info@groepsdynamiek.nl
© 2007-2021