Vergadering leiden
Op vele werkplekken is vergaderen is een vast onderdeel van het werk. Voor zowel werkgever als werknemer is het fijn wanneer vergadering efficiënt verloopt en dat deze daadwerkelijk nuttig is. Belangrijke punten voor een succesvolle vergadering zijn dat de agenda en bijlage op tijdig bij de deelnemers liggen, dat alle leden zich hebben voorbereid en dat alle leden een actieve inbreng hebben. Belangrijk hierbij is de voorzitter van de vergadering. Hij hoort deze punten te stimuleren en desnoods bij te sturen.
Tips om een vergadering goed te leiden:
- Stel een agenda op, maak een tijdschema en verstuur deze onder de deelnemers
- Start met de discussiepunten en ga vervolgens in op de kleinere agendapunten
- Licht het doel van de vergadering toe, evenals de agenda en het tijdschema
- Hou het proces in de gaten en onderscheid doel/werkwijze, verleden/heden/toekomst en personen en zaken.
- Hou je aan de agendapunten en het tijdsschema en kap zinloze discussies af
- Doe een ronde langs alle deelnemers waarin iedereen aan het woord komt om ideeën helder te krijgen.
- Rem veelpraters af en geef ruimte aan mensen die weinig praten.
- Let op non-verbale communicatie
- Formuleer de besluiten, vat samen wie wat doet en sluit agendapunten af.
- Zorg voor goede sfeer, luister goed en bevorder besluitvaardigheid en creativiteit.
|