Voortgangsgesprek
Bij voortgangsgesprekken wordt op regelmatige basis de voortgang van het werk van een medewerker besproken. Het gesprek vindt plaats aan de hand van een vast stramien, zodat de gesprekken een gelijke opbouw hebben.
Het voortgangsgesprek wordt gebruikt om na te gaan of de medewerker of vrijwilliger en de organisatie nog aan elkaar voldoen. In de loop van de tijd kunnen de doelen van de organisatie of de motieven van de medewerker veranderen. Dit kan tevens worden vastgelegd in een persoonlijk ontwikkelingsplan.
Tijdens het voortgangsgesprek staat de werknemer ten opzichte van de organisatie centraal. Het is dan ook een tweerichtingsgesprek, waarin de werkgever aangeeft wat hij of zij prettig vindt aan het werk en waar veranderingen gewenst of noodzakelijk zijn. De leidinggevende geeft vervolgens aan of de uitgevoerde werkzaamheden op het verwachte niveau zitten. Daarnaast kan de leidinggevende zoeken naar mogelijkheden om de medewerker bij de gesignaleerde niveauverschillen te helpen.
Van het gesprek wordt een verslag geschreven met daarin de ontwikkeling van de medewerker en
de gemaakte afspraken. Deze afspraken hebben te maken met het werk, maar ook met eventuele scholing.
Tips:
- Maak afspraken SMART
- Leg afspraken vast
- Maak heldere afspraken over wederzijdse verwachtingen en gevolgen
- Zorg voor een duidelijke agenda (incl eventueel bijlagen)
|